بارداری در هفته ی 6

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

بدن کودک شما در حال شکل گیری است، و سلولهایی که بعدا اندامها وسیستمهای بدن او را تشکیل خواهند داد، به سرعت در حال تقسیم شدن هستند. اکنون، او به اندازه یک دانه کوچک عدس (با عرض تقریبی 4 تا 5 میلی متر) است. اگر شما می توانستید درون رحم خود را ببینید، یک سر بزرگ و چند نقطهتیره رنگ را می دیدید که محل تشکیل چشمها و بینی او خواهند بود. دو حفرهکوچک در دو طرف سر ، محل شکل گیری گوشها هستند، و دستها و پاهای او به شکلبرآمدگیهای کوچکی قابل مشاهده می باشند. دستها و پاها شبیه به باله ماهیهستند که پرده ضخیمی بین انگشتهای در حال رشد قرار گرفته است؛ اما انگشتاندست و پای او به زودی از یکدیگر جدا خواهند شد. زیر سوراخی که بعدا دهان اوخواهد شد، چین های کوچکی قرار دارند که نهایتا به گردن و آواره پایینتبدیل خواهند شد. در داخل بدن او، زیان و تارهای صوتی در حال شکل گیری میباشند.


قلب کودک شما که مرحله تقسیم به حفره های چپ و راست را آغاز کردهاست، حدود 100 تا 130 بار در دقیقه (تقریبا دوبرابر تعداد ضربان قلب شمادر دقیقه) می زند، و جریان خون در بدن او آغاز شده است. روده های او در حالرشد هستند و مجاری کوچک عبور هوا به تدریج در محلی که بعدا به ریه اوتبدیل خواهد شد، ظاهر می شوند. تولید سلولهای ماهیچه ای آغاز شدهاست واحتمالا از اواسط این هفته، کودک شما تکان دادن اعضای کوچک خود را آغازخواهد کرد. متاسفانه باید تا چند هفته پس از پایان سه ماهه اول دورانحاملگی خود صبر کنید تا بتوانید از احساس کردن حرکتهای آرام کودک خود، لذتببرید!

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

اگر تا کنون هم این احساس را تجربه نکرده باشید، به زودی خود را در مسیرپرتلاطم احساسات دوران حاملگی خواهید یافت؛ ممکن است یک روز بداخلاق و روزدیگر شاد باشید! هرچند ممکن است این احساسات متضاد برای شما نگران کنندهباشند (به خصوص اگر قبلا به اینکه کاملا بر احساسات خود تسلط دارید، افتخارمی کرده اید)، اما کاملا طبیعی هستند و ممکن است در تمام مدت حاملگی شماادامه پیدا کنند. این احساسات متضاد در اثر تغییر میزان هورمونها و معمولابه خاطر میزان زیاد هورمونها، رخ می دهند. جدای از بحث هورمونها، کل زندگیشما نیز در حال تغییر است، و چه کسی در این حالت دچار هیجانات روحی نمیشود؟!

دیدن لکه خون پس از ادرار بر روی لباس زیر یا دستمال توالت و یاخونریزی در اوائل دوران حاملگی طبیعی است؛ اما گاهی از اوقات ممکن استعلامت اولیه سقط جنین نیز باشد. در صورت مشاهده لکه یا خونریزی، به سرعت باپزشک یا مامای خود تماس بگیرید تا او مشخص کند که آیا این موارد بیانگر یکمشکل احتمالی می باشند یا خیر.

 

فعالیت های این هفته

 

برای مصرف ویتامینهای روزانه برنامه منظمی طراحی کنید: ویتامینها را دریک جعبه دارو که محفظه های جداگانه ای برای هر یک از روزهای هفته دارد،قرار دهید. هر روز شک کردید که آیا ویتامینهای آن روز را مصرف کرده اید یانه، محفظه مربوط به آن روز را چک کنید. جعبه دارو را در کنار مسواک خودقرار دهید تا هر شب در هنگام مسواک زدن، مصرف ویتامین را به یاد بیاورید





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:30 توسط phna |